Opnemen En/of Versterken Van Drums.

Het universele forum voor de slagwerker

Berichtdoor Karim Bizid op ma 08 maart 2010, 18:19

@Schneider:

Tja...
Met toms is het nogal een lastig verhaal...

Ik heb inmiddels heel veel mics op heel veel soorten kits voor heel veel verschillende soorten muziekstijlen uitgeprobeerd (tis m'n werk :p) en heb nog maar 2 opties over....:

Een 604tje (Sennheiser) is een tom mic die niet zo gefocussed is op een bepaald frequentie gebied
(zoals vele andere tom micjes)
Afbeelding
Afbeelding

Dat betekent dat je (m.b.v. een eq) ontzettend veel met deze mic kunt doen en deze mic dus hele veelzijdig is.
Je ziet in het schematje dat de 604 (op een afstand van ong. 5cm) heel goed met laag kan werken.
(wij zetten de 604 zelfs voor een bass ampje, klinkt echt waanzinnig!)
Je kunt deze mic daarom ook zonder problemen op een laag gestemde floortom zetten zonder body te missen.

Mijn 2e optie is de Beyerdynamic Opus 87...
Is qua frequentie response niet zo veelzijdig als de 604 en heeft ook niet echt heel mooi laag,
maar verder klinkt het micje gewoon rete goed op toms.
(ik kan geen schema's vinden)
Je hoeft er qua Eq niet bijzonder veel aan te doen om dit micje in het midden en in het hoog gewoon mooi en gedefinieerd te laten klinken.
Alleen heb ik bij een floortom wel eens een Shure Beta 52 of een Sennheiser MD421 bijgeplaatst omdat ik gewoon body miste in het laag.
Ik ga dit micje binnenkort zelf ook kopen.

@supermachiel:

Waarom wil je perse Firewire?
Ik ken genoeg USB dozen die vele malen beter klinken.
En snelheid is bulshit zolang je USB 2.0 gebruikt.
|| Sonor || Vic Firth || Remo ||
''Rythmic Instinct"
Karim Bizid

Berichtdoor supermachiel op di 09 maart 2010, 11:19

firewire is sneller
+
al mijn usb poorten zijn bezet.
...... Ja...... heus!
supermachiel

Berichtdoor Bam-Bam op di 09 maart 2010, 11:41

supermachiel schreef:firewire is sneller
Is ie dan al klaar met opnemen van een nummer voordat het nummer is afgelopen? :lol:
Waar blijven die groupies? Ik speel me toch niet voor niets in 't zweet?
Bam-Bam

Berichtdoor supermachiel op di 09 maart 2010, 11:59

Zeker, dan kan je dus 3 nummers per seconde doen. Vete shit xD
...... Ja...... heus!
supermachiel

Berichtdoor dunDaan op di 09 maart 2010, 12:37

FYI, Firewire 800 is inderdaad sneller dan USB 2.0, maar USB 2.0 is nog steeds snel genoeg.
[Theoretisch geneuzel]
Theoretisch kan USB 2.0 480 Mbit/s halen. Wanneer je als WAV wilt opnemen heb je ongeveer 700 kbits/s per kanaal (1411 voor stereo), dus dan zou je meer dan 500 kanalen tegelijk moeten kunnen opnemen.
Theoretisch!! In de praktijk merk je dat voor USB 2.0 een snelheid van 100 Mbit al aardig is, maar dan nog kom je op meer dan 100 kanalen die je tegelijk zou kunnen opnemen. Waarschijnlijk heb je zoveel kanalen niet nodig :P
[/Theoretisch geneuzel]
Dat je geen USB poort meer hebt is een betere reden om Firewire te willen gebruiken :) (alhoewel een USB hubje misschien goedkoper is dan een Firwire kaart)
dunDaan

Berichtdoor schneider op di 09 maart 2010, 13:53

@Supermachiel & Karimmusic:

Bedankt voor jullie info en uitleg! De e604 lijkt me dus best een goede keuze! :Y
Schneider1988:
[Youtube] -- [Hyves] -- [Facebook]

Tama Starclassic Performer B/B (DCF) (22", 22", 14", 10", 12", 16", 18")
Cymbals: Zildjian / Sabian / Stagg
Hardware: Gibraltar / Pearl / Tama
schneider

Berichtdoor Karim Bizid op di 09 maart 2010, 14:09

dunDaan schreef:FYI, Firewire 800 is inderdaad sneller dan USB 2.0, maar USB 2.0 is nog steeds snel genoeg.
[Theoretisch geneuzel]
Theoretisch kan USB 2.0 480 Mbit/s halen. Wanneer je als WAV wilt opnemen heb je ongeveer 700 kbits/s per kanaal (1411 voor stereo), dus dan zou je meer dan 500 kanalen tegelijk moeten kunnen opnemen.
Theoretisch!! In de praktijk merk je dat voor USB 2.0 een snelheid van 100 Mbit al aardig is, maar dan nog kom je op meer dan 100 kanalen die je tegelijk zou kunnen opnemen. Waarschijnlijk heb je zoveel kanalen niet nodig :P
[/Theoretisch geneuzel]
Dat je geen USB poort meer hebt is een betere reden om Firewire te willen gebruiken :) (alhoewel een USB hubje misschien goedkoper is dan een Firwire kaart)

Pfieuw...
Dat scheelt mij een hoop getyp...
Dankje dunDaan!

Het verschil tussen een Firewire en USB doos ga je in jou situatie idd. absoluut niet merken...
Bij de snellere firewire dozen kun je over het algemeen een hogere HW buffersize kiezen wat dus voor iets betere prestaties zorgt bij het mixen,
maar dan heb ik het niet over het mixen van 20 sporen op een Windhoos machine.
Dat ga je merken als je een sessie van 96 sporen gaat mixen op een Pro Tools systeem o.i.d.

Alle Windows machines maken per definitie een potje van de rekenkracht verdeling bij audiobewerking.

Hier wat apparaten die ik in jouw situatie aan zou schaffen:

Tascam 1641
RME Interface
MOTU Ultralite

Ik weet natuurlijk niet wat je budget is...
Je kunt ook altijd nog een M-Audio doos kopen waar je tegenwoordig ProTools M-Powered mee kunt draaien...

Suc6,

Karim
''Rythmic Instinct"
Karim Bizid

Berichtdoor willem4130 op di 09 maart 2010, 14:39

Voordeel van firewire is natuurlijk wel dat alle sporen individueel in je pc terecht komen. Je kunt ze dan achteraf bewerken zoals je wilt. Vind dat persoonlijk een enorm pluspunt t.o.v. USB. Een nadeel eraan is dat als je een mengpaneel hebt met firewire aansluiting de instellingen die je op je mengpaneel hebt gekozen qua EQ etc NIET in de pc terecht komen. Je krijgt dus gewoon de cleane sporen dus als je het geluid wilt bewerken, zal je dit altijd achteraf en softwarematig moeten doen. Een oplossing hiervoor is een ADAT aansluiting maar toen ik mij oriënteerde op geluidskaarten was dat een veel duurdere oplossing.

Wat ik gebruik om op te nemen (moet misschien zaterdag een aantal demo's indrummen dus dan zou ik eventueel wat kunnen laten horen) is:

toms: 604s
snare: shure sm57 (en bottom als ik hem kan lenen)
bass: akg d112
overheads: 2x at2020

Via firepod (firewire interface met 8 xlr/jack inputs - érg fijn ding!!) naar mijn laptop (weet niet precies wat er in zit qua hardware, in ieder geval 7200rpm hardeschijf en 4GB+ werkgeheugen) naar, over het algemeen, Cubase 5 als software.
Noble and Cooley 8x7, 10x8, 12x9, 14x12, 22x20 - DW maple snare 13x5 - Zildjian A/K custom, K/Z dyno beat hihats - Pearl eliminator pedals - tama & pearl hardware - Vic Firth - remo&evans
willem4130

Berichtdoor Bam-Bam op di 09 maart 2010, 14:52

willem4130 schreef:Voordeel van firewire is natuurlijk wel dat alle sporen individueel in je pc terecht komen.
???? :unsure:
Bij een multi kanaals usb interface is dat niet anders hoor. ;)
Bam-Bam

Berichtdoor willem4130 op di 09 maart 2010, 15:14

Hmm, is dat zo? Ik dacht dat je dan gewoon een stereokanaal kreeg.
Noble and Cooley 8x7, 10x8, 12x9, 14x12, 22x20 - DW maple snare 13x5 - Zildjian A/K custom, K/Z dyno beat hihats - Pearl eliminator pedals - tama & pearl hardware - Vic Firth - remo&evans
willem4130

Berichtdoor Bam-Bam op di 09 maart 2010, 15:18

Het aantal kanalen is natuurlijk afhankelijk van de interface maar het werkt echt niet anders dan firewire.
Waarom zouden er anders meerkanaals usb interfaces bestaan?
Bam-Bam

Berichtdoor willem4130 op di 09 maart 2010, 15:57

Ik dacht omdat je dan 8 mics, bijvoorbeeld voor het opnemen van een drumstel, als stereokanaal kon opnemen. Maar schijnbaar zit ik er naast :sorry:
willem4130

Berichtdoor Bam-Bam op di 09 maart 2010, 16:19

Maakt niet uit, je gedachten zaten gewoon even op een verkeerd spoor :lol:
Bam-Bam

Berichtdoor Karim Bizid op di 09 maart 2010, 19:48

Maakt niet uit, je gedachten zaten gewoon even op een verkeerd spoor

:lol:

Nee, inderdaad...
In principe zijn het gewoon dezelfde dozen met een andere connector...
En bij de serieuze duurdere dozen heeft de Firewire interface wat zwaardere converters...
''Rythmic Instinct"
Karim Bizid

Berichtdoor Animal op wo 10 maart 2010, 00:54

Willem zit er niet zo ver naast. Jarenlang had USB de beperking dat je alleen maar één stereospoor kon opnemen, met firewire was het al vanaf het begin mogelijk meer sporen tegelijkertijd op te nemen. Nog niet zo heel lang behoort meersporen opnamen m.b.v. USB ook tot de mogelijkheden.
Het kost een paar centen, maar daar betaal je dan ook voor.
Animal

Berichtdoor willem4130 op wo 10 maart 2010, 17:29

Aah gelukkig, was al bang dat ik last van ouderdom begon te krijgen ;)

Ik weet vrij zeker dat op het moment dat ik mijn firepod aan heb geschaft (jaar of 4 geleden) er met USB nog géén meerdere sporen tegelijkertijd opgenomen kon worden. Dat was dan ook de voornaamste reden om voor een firewire interface te kiezen. Ben er overigens nog steeds tevreden mee:)
willem4130

Berichtdoor Bam-Bam op wo 10 maart 2010, 17:51

Dat wist ik dan weer niet, ik weet alleen dat het bij de huidige generatie usb interfaces geen issue is.
Hebben we allebei weer wat geleerd. :Y
Bam-Bam

Berichtdoor paintpro op wo 10 maart 2010, 18:19

Dit leek me wel het geschikte topic voor mijn vraag:

Ik ben van plan volgend jaar voor school een Mac aan te schaffen. Dit op aanraden van de school.
Na wat navraag is dit voornamelijk voor de opname en bewerking van audio.
Na wat geneuzel sta ik een beetje in dubio tussen hetvolgende;
- MacBook 13"
- MacBook Pro 13" 2GB
- MacBook Pro 13" 4GB
Ik weet namelijk niet hoelang een Mac ongeveer meegaat en of de Firewire nu echt zoveel waarde toevoegd etc.
Vermoedelijk hoef ik er geen orkesten mee op te nemen, maar ik ben gewoon op zoek naar een Mac waarmee ik een 5/6 kopige band kan registreren op een redelijke kwaliteit.
Eventueel een simpele interface erbij.

Heeft er hier iemand advies voor?
Adams - Craviotto - Lignum - Pearl - Remo - Evans - Zildjian - Fic Firth
paintpro

Berichtdoor supermachiel op do 11 maart 2010, 01:25

ik zou de pro doen met 4 gig
en als het even kan dan de 15" met de extra 9600 erin :)
...... Ja...... heus!
supermachiel

Berichtdoor drum4life op ma 15 maart 2010, 17:43

Hallo,

Ik ben van plan mijn drums te gaan opnemen.
Aangezien mijn kennis op dit gebied vrij beperkt is, leek het mij verstandig om hier vast wat rond te informeren...

Ik vroeg mij o.a. af of het een vereiste is om alle microfoons direct op de XLR van de mixer aan te sluiten. Gaat de geluidskwaliteit er onder lijden als ik microfoons gewoon op de jackinput aansluit? (De overhead mics gaan sowieso in de XLR vanwege Phantom power, neem ik aan?)
De Behringer XENYX X1204/X1222 leken mij goede mixers. Daar zit USB audio-interface ingebouwd.
Ik neem aan dat die dan rechtsreeks op mij pc kan worden aangesloten? Ik gebruik het programma Reason, maar er wordt ook Energy XT 2.5 compact music software bij geleverd, is deze software aan te raden?

Verder vroeg ik me af (domme vraag waarschijnlijk) wat voor kabels ik naast de microfoonkabels , adapter en USB interface kabel, aan moet schaffen om alles aan te sluiten...

Alvast bedankt voor de reacties!
Pearl Session sbx-Paiste/Zildjian/Meinl-Vic Firth
drum4life

Berichtdoor supermachiel op ma 15 maart 2010, 23:35

In praktijk kan je best jack gebruiken, echter XLR het een noisecanceling in de kabel zitten...
of ruiscanceling wat ist.

Maar ach als je een beetje opnames wil maken kan jack wel.

qua sofware zou ikzelf cubase voor windows of Logic op mac gebruiker. Gewoon omdat ik het ken en dit gewoon werkt.

Reason kan ik zelf niet uitpluizen, het zit mij te onduidelijk in elkaar....
...... Ja...... heus!
supermachiel

Berichtdoor LeonHeld op ma 15 maart 2010, 23:55

supermachiel schreef:In praktijk kan je best jack gebruiken, echter XLR het een noisecanceling in de kabel zitten...
of ruiscanceling wat ist.

Maar ach als je een beetje opnames wil maken kan jack wel.

qua sofware zou ikzelf cubase voor windows of Logic op mac gebruiker. Gewoon omdat ik het ken en dit gewoon werkt.

Reason kan ik zelf niet uitpluizen, het zit mij te onduidelijk in elkaar....

Heb jij je mac voornamelijk voor opnemen, of ook voor de heb? ^_^
MAKE IT COUNT
DW & SJC Drums(:
LeonHeld

Berichtdoor Jascha op di 16 maart 2010, 13:56

paintpro schreef:Dit leek me wel het geschikte topic voor mijn vraag:

Ik ben van plan volgend jaar voor school een Mac aan te schaffen. Dit op aanraden van de school.
Na wat navraag is dit voornamelijk voor de opname en bewerking van audio.
Na wat geneuzel sta ik een beetje in dubio tussen hetvolgende;
- MacBook 13"
- MacBook Pro 13" 2GB
- MacBook Pro 13" 4GB
Ik weet namelijk niet hoelang een Mac ongeveer meegaat en of de Firewire nu echt zoveel waarde toevoegd etc.
Vermoedelijk hoef ik er geen orkesten mee op te nemen, maar ik ben gewoon op zoek naar een Mac waarmee ik een 5/6 kopige band kan registreren op een redelijke kwaliteit.
Eventueel een simpele interface erbij.

Heeft er hier iemand advies voor?

Ik heb een Macbook pro 15" 4gb, met 2.8ghz processor. Dit is wel is waar de snelste macbook die er is, maar ik denk dat je met een langzamere processor ook uitermate goed kunt opnemen. Werkgeheugen daarentegen, is wel belangrijk. Ik zou voor 4gig gaan. De processor snelheid is alleen "echt" van belang zodra je de tracks gaat bouncen. Dat duurt dan maar even iets langer.

Ik neem overigens op met een 16 poortige audio interface met Logic Pro. Het meeste dat ik tegelijk heb opgenomen is 2 gitaren en 7 drum mics. Met een erg lage latency.
Jascha

Berichtdoor Jascha op di 16 maart 2010, 14:01

drum4life schreef:Hallo,

Ik ben van plan mijn drums te gaan opnemen.
Aangezien mijn kennis op dit gebied vrij beperkt is, leek het mij verstandig om hier vast wat rond te informeren...

Ik vroeg mij o.a. af of het een vereiste is om alle microfoons direct op de XLR van de mixer aan te sluiten. Gaat de geluidskwaliteit er onder lijden als ik microfoons gewoon op de jackinput aansluit? (De overhead mics gaan sowieso in de XLR vanwege Phantom power, neem ik aan?)
De Behringer XENYX X1204/X1222 leken mij goede mixers. Daar zit USB audio-interface ingebouwd.
Ik neem aan dat die dan rechtsreeks op mij pc kan worden aangesloten? Ik gebruik het programma Reason, maar er wordt ook Energy XT 2.5 compact music software bij geleverd, is deze software aan te raden?

Verder vroeg ik me af (domme vraag waarschijnlijk) wat voor kabels ik naast de microfoonkabels , adapter en USB interface kabel, aan moet schaffen om alles aan te sluiten...

Alvast bedankt voor de reacties!

Dag Drum4life,

Ik zou je niet wagen aan Behringer. Investeer iets meer en de kwaliteit/prijs verhouding is vele malen beter.
Afbeelding

De Tascam US1641 gebruik ik zelf. Voor 300 euro, een gigantisch uitgebreide audio interface, met een donderse geluidskaart. Dus gebruik hem ook als output van je computer, en alle sounds klinken aanmerkelijk beter (denk aan mp3, flac, ogg, etc.)
Jascha

Berichtdoor drum4life op di 16 maart 2010, 14:58

Bedankt voor de reacties Machiel en Jascha..

@Jascha: 1. De Tascam kan ik dus ook direct met mijn laptop verbinden? 2. Bedoel je dat ik mijn geluid uit de laptop ook via de tascam naar de stereo kan laten gaan? welke software gebruik je? Zou het anders met Reason ook moeten lukken?

Ik twijfel nog over de mics, ik wil hier niet al te veel aan uitgeven. ik zag bij musicstore een Fame 7-delige mic set van 160 euro, dit is de duurste set van Fame. Ik weet alleen niets van de kwaliteit van dit merk af. De bassdrum mic hiervan vangt 30Hz tot 15 kHz op, is dit genoeg om een mooie vette bass sound uit te halen? (ik speel voornamelijk Rock/Metal) Verder zag ik een set van Audio technica (169 euro) met 1 bassmic en 4 tom/snare mics, dus zonder overheadmics.

Heeft iemand ervaring met een van deze merken microfoons? Of weet iemand een andere goede set van rond de 200 euro?

Alvast bedankt!
Pearl Session sbx-Paiste/Zildjian/Meinl-Vic Firth
drum4life

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen