Minder is Meer

Rudiments, technische oefening? Hier kan je ze ruilen.

Berichtdoor Addicted op wo 29 jul 2009, 19:43

De drummer in het filmpje van Jelle speelt erg lekker, maar blijft m.i. té bescheiden. Ik neem aan dat hij wel vaker met deze mannen heeft gespeeld, of in ieder geval de muzikanten kent.
Ik heb laatst met pianist die ik ken ergens gejammed bij een open middag, samen met voor ons nog onbekende muzikanten. Dan merk ik dat ik heel simpel blijf drummen (stijl was blues/jazzie), gewoon op safe spelen, vooral omdat ik de muzikanten niet kende en niet wist waartoe zij in staat waren. Pas toen ik aan de beurt was voor een solo, kon ik er wat meer tegenaan gooien. Zelfs toen was het nog aftasten hoe ze op bepaalde dingen zouden reageren.
In zo'n geval haal ik er al voldoening uit om de 5 medemuzikanten ook lekker te zien swingen en zelf zoveel als ik kan die groove te zetten/behouden. Gewoon lekker basic.
Maar ik zou het absoluut niet trekken om dat repetitie/show in en uit te spelen.
It's Black Velvet
Addicted

Berichtdoor toon17 op za 08 aug 2009, 23:57

Soms is eenvoud ook wel moeilijk, hoor !
We hebben pas met ons coverbandje "Use somebody" ingestudeerd, en hoewel het een redelijk traag nummer is, zit alles zo'n beetje op een rare plaats...
Ook omdat het een redelijk gecompliceerd nummer is om te spelen (bij bijna elke overgang een andere groove) klop ik d'r nogal eens langs bij een optreden.

Gr.

T. B)
toon17

Berichtdoor Jascha op zo 09 aug 2009, 14:52

robert-jan schreef:Ik accentueer in die jazz partonen altijd de 2 en de 4 op mijn cymbal,dat geeft een veel betere swing.

Hmm dat ben ik niet helemaal met je eens. Juist door alle kwarten te accentueren ten opzichte van de 'diddles' die je als ghostnotes in het swingpatroon voor de kwart zelf speelt vind ik het zelf beter swingen. De hi-hat neemt die taak overigens toch ook al op zich om de 2 en 4 te accentueren? De (contra)bassist speelt immers ook in een lopende bas de twee en vier niet harder dan de één en drie. :) Overigens lekkere grooves in je soundfile! :Y
Jascha

Berichtdoor robert-jan op zo 09 aug 2009, 17:03

Je kan van alles doen,op die manier krijg je ook andere feels.In dit voorbeeld accentueer ik de 2 en de 4. dat doe ik ook in swing en jazz,ik vind dat het fijnst,maar t is geen wet.De een houdt van Mel lewis en de ander van Tonny Williams.. :Y

en dit vind ik geweldig :)
http://www.youtube.com/watch?v=3CU6g1gO ... re=related
Mapex Drums Masterwork-cymbals Balbex sticks
http://www.xxldrums.com
robert-jan

Berichtdoor Animal op zo 09 aug 2009, 22:19

Ja, lekker ding, die Diana.
Het kost een paar centen, maar daar betaal je dan ook voor.
Animal

Berichtdoor Kallinos op ma 10 aug 2009, 13:51

Jelle schreef:
Ik zeg: oefenen die handel! Zo nu en dan een half uur lang basic ritmes spelen is m.i. voor veel drummers een betere oefening dan voortdurend fancy patroontjes en fills te oefenen. Dit geldt mss niet voor jazzers maar voor de meeste andere stijlen wel.

Het geldt voor jazz net zoveel als voor andere stijlen hoor. Oefenen op kwartnoten op de ride, wat in principe nog simpeler is dan de groove waarover jij het hebt, vraagt ongeveer een halfuur van me per dag, en het is uiteindelijk de beste (en ook de moeilijkste) oefening die er is.
Kallinos

Berichtdoor Jascha op ma 10 aug 2009, 14:52

Kallinos schreef:Het geldt voor jazz net zoveel als voor andere stijlen hoor. Oefenen op kwartnoten op de ride, wat in principe nog simpeler is dan de groove waarover jij het hebt, vraagt ongeveer een halfuur van me per dag, en het is uiteindelijk de beste (en ook de moeilijkste) oefening die er is.

Dat ben ik met je eens :) Ik ben wel benieuwd naar hoe je dit oefent trouwens. Gewoonweg zo dicht mogelijk de kwartnoten bij de click van de metronoom krijgen? Wat ik zelf meestal doe is de click als 'diddle' gebruiken en dat het basic swingpatroon oefenen, als je snapt wat ik bedoel. Dus de kwart zelf komt na de click.
Jascha

Berichtdoor Hatseklats op di 11 aug 2009, 00:22

Het gaat niet alleen om de timing:
Met een pvc-pijp kan je ook strak op de click slaan :rolleyes:
Het gaat er denkik vooral om de intentie. Dat je de swing voelt, en op de sound let. Dat maakt een wereld van verschil...
Hatseklats

Berichtdoor robert-jan op do 27 aug 2009, 12:31

Dit lijkt me een mooi voorbeeld van het "less is more" principe

allereerst deze live versie :
http://www.youtube.com/watch?v=6rB2A8DTBHc

( studio versie: http://www.youtube.com/watch?v=uPOBMzMTP4U)

en de gecoverde versie :
http://www.youtube.com/watch?v=3_PsJoMylvg
Mapex Drums Masterwork-cymbals Balbex sticks
http://www.xxldrums.com
robert-jan

Berichtdoor Hatseklats op do 27 aug 2009, 22:43

Ik trek die Cobus echt slecht... :unsure:
Leuke dingetjes zo af en toe, maar muzikaliteit is iets anders. Ik vind het eigenlijk een beetje narcistisch overkomen.
Hatseklats

Berichtdoor Addicted op do 27 aug 2009, 22:56

Die cover vind ik inderdaad ronduit slecht. Heel houterig gespeeld, terwijl het origineel juist losjes en relaxed is.
It's Black Velvet
Addicted

Berichtdoor LeonHeld op vr 28 aug 2009, 00:04

Ik vind cobus sowieso niet echt geweldig, hij doet de dingen leuk, maar deze cover vind ik echt een dieptepunt.
MAKE IT COUNT
DW & SJC Drums(:
LeonHeld

Berichtdoor SlowerHand op ma 16 nov 2009, 13:59

Kleine correctie: Go With The Flow (en You Think I Ain't Worth A Dollar But I Feel Like A Millionaire) zijn gespeeld door Grohl's QOTSA voorganger (zijn naam ontschiet mij even). Maar inderdaad, Dave Grohl noemt zijn eigen spel ook "meat and potatoes".

Steve Jordan zei het perfect: "Simplicity is not stupidity."

John Bonham was trouwens ook een ontzettende groove-over-beats drummer. Zijn triplets en alles waren leuk, maar luister eens naar Kashmir. Hoe simpel wil je het hebben? Brilliant.

Die Cobus is trouwens wel een patser. Niet meer of minder dan te verwachten is overigens, YouTube is niet voor muziek maar voor het kijk-mij-eens-bezig-zijn (getuige de hoeveelheid Guitar Hero en Rock Band 'covers').
SlowerHand

Berichtdoor Jelle op ma 16 nov 2009, 14:38

Volgens mij heeft Grohl het hele Songs for the deaf album ingespeeld, incl. Go with the flow.
Dat is m.i. nou echt een goed voorbeeld geniale drumpartij in al z'n eenvoud, de beat in het refrein is ook spot-on wat dat betreft.
Hier is ie te horen: http://www.youtube.com/watch?v=9nz6Rq1Pvh0
Jelle

Berichtdoor SlowerHand op ma 16 nov 2009, 15:05

http://en.wikipedia.org/wiki/Songs_for_the_Deaf :
'Gene Trautmann – drums on "You Think I Ain't Worth a Dollar, But I Feel Like a Millionaire" and "Go with the Flow"' :rolleyes:

Krijg gewoon geen genoeg van die video. Maar goed, Them Crooked Vultures vraagt ook mijn aandacht. :D
SlowerHand

Berichtdoor timmie op za 05 dec 2009, 16:57

iemand gister de wereld draait door gezien? triggerfinger was er, de drummer had een enorme bassdrum, maar echt enorm. verder geloof ik een floor, snare, hats en crash maar het klonk als een klok. wel benieuwd hoe zo'n bakbeest speelt...
Ludwig, Mapex, Swing Star Drums, Masterwork Cymbals
timmie

Berichtdoor Flexoni op za 05 dec 2009, 18:28

Ja, ik attendeerde Jascha erop. Die was echter net te laat. Dat ding was huge!
36" ofzo?
Shine Custom Drums & Percussion
Flexoni

Berichtdoor Cicerodrummer op ma 07 dec 2009, 12:56

36"? En wat voor een vellen en demping dan wel niet??!!
"To give anything less than your best,
is equal to not giving anything at all"
Cicerodrummer

Berichtdoor MusiQmaN op ma 07 dec 2009, 14:37

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video ... &tx_ttnews[tt_news]=14022&tx_ttnews[backPid]=626&tx_ttnews[cat]=143&kalender=1259943360&cHash=48e4bae49d
Yamaha Drums & DTX | Amedia cymbals | Balbex drumsticks | Remo drumheads | Latin Percussion | Ableton Live | Apple | Ears4U

http://www.myspace.com/musiqmanonline
http://www.twitter.com/wesselkuit
MusiQmaN

Berichtdoor dunDaan op ma 07 dec 2009, 16:51

Die link gaat niet helemaal goed, MusiQmaN
dunDaan

Berichtdoor hoefnix op ma 07 dec 2009, 16:55

Ik zie geen drummer..... de basdrum staat in de weg :whoot:
hoefnix

Berichtdoor Addicted op ma 28 dec 2009, 14:41

Om nog maar eens te reageren op dit onderwerp.

Komende week ga ik weer opnemen en de afgelopen twee weken zijn er veel voorbereidingen in de vorm van repetities aan vooraf gegaan. Temeer onze muziek nog uit enkel gitaar en drums bestaat is het noodzakelijk niet alles vol te stoppen, maar ruimte te laten voor de later nog in te vullen basgitaar en zang.
Door de opnames van een jaar geleden te luisteren en alle repetities op te nemen hoorde ik echt goed wat mijn spel deed met een song. Waar ik op de climax erg geneigd was om voller te spelen (omdat ik zelf enthousiast werd), klonk het achteraf beter om het ritme basic te houden en simpele fills te spelen. Dat is me erg vaak opgevallen tijdens de repetities, hoeveel "meer" het "minder" gaf. Er blijft ruimte voor interpretatie (cq. fantasie?) van de luisteraar.

Blijkt toch ook maar weer hoe belangrijk het is om nummers goed onder de loep te nemen voordat je daadwerkelijk de studio in gaat. Nummer opnemen, terugluisteren, aanpassen (evt. noteren), opnemen, kritisch luisteren en dan nog een keer spelen om het goed te onthouden. Dit kostte ons zo'n 2 repetities (à 3 uur effectieve tijd) per nummer.
Goede voorbereiding is het halve werk :Y
It's Black Velvet
Addicted

Berichtdoor Kallinos op ma 28 dec 2009, 14:46

Zeker weten.

De meest gevraagd studiodrummers zijn dan ook de gasten die een groove superstrak kunnen neerleggen, zonder ooit de muziek te overstemmen met snelle "indrukwekkende" fills en licks.
Kallinos

Berichtdoor Flosj op zo 07 maart 2010, 23:02

veel posts heb ik nog niet geplaats ik ben vooral een lezer maar ga daar eens verandering in brengen O-)

ik lees dit forum ook nog maar sinds 2 weken en ben belg geen nederlander, maar dat zal het probleem niet zijn ik vermoedt dat hier nog wel belgen zijn :rolleyes:

ik vind dat je naar de muziek moet luisteren en op een optreden ook een beetje moet varieren, er zijn muziekjes waarbij de leegtes volproppen met fills veel lelijker is dan een rust met een optel op de floor ofzo, er zijn ook nummers waarbij je beter een goed gevulde fill plaats in die leegte. Echt volproppen om vol te proppen vind ik niet echt mooi tenzij dat stukje in het nummer volledig drumsolo is met de rest slechts als begeleiding.

voila , mijn eerste post geloof ik :p
Flosj

Berichtdoor rob26sonor op do 29 jul 2010, 23:09

doe mijn deze maar, klasse die jeff best drum ever
http://www.youtube.com/watch?v=N3lWUlOl9BM
rob26sonor

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek