supermachiel schreef:Tja bekkens, bekkens, bekkens...
Dat is een lastig punt. Zoveel mensen zoveel wensen. Hier geld natuurlijk ook -kijk en luister. kijk dan pas naar de prijs.
Je kan een bekken kopen van 400 euro om er thuis achter te komen dat hij 'toch niet echt lekker is' terwijl een goedkoper ding lekkerder klinkt in jou oren.
Dat klopt helemaal. Maar er zijn wel richtlijnen waar je je aan kan houden.
Staar je in ieder geval niet blind op één merk. Sommige mensen vinden het mooi vanwege het plaatje, maar wat mij betreft heeft klank de hoogste prioriteit.
Grofweg kan je bekkens verdelen in 3 segmenten: beginners-, midden- en topklasse.
De beginnersklasse zou ik sowieso vermijden, denk hierbij aan Paiste 101/302.
De middenklasse (300-400 euro per set) is wellicht interessant omdat hier een aantal sets bij zitten die veel "bang for your bucks" geven. Denk aan Masterwork Troy, Sabian B8.
In de topklasse zit veel verschil, zowel in klank als in prijs. Grofweg zijn er de 3 grote merken, Zildjian, Sabian en Paiste. Daarnaast is er een legio kleine merken die kwalitatief niet onder doen voor de gevestigde drie. Echter in prijs zijn ze vele malen goedkoper.
Voordeel van één van de grote is wel dat ze veel tweedehands worden aangeboden en ook relatief gemakkelijk door te verkopen zijn.
Voor uitgebreid advies over bekkens loopt er een apart draadje:
viewtopic.php?f=15&t=183&start=1325Over de drums: de link die Supermachiel postte is goede set en qua prijs niets mis mee, alleen boven het budget. Er blijft dan niets over voor de rest.
Als je van plan bent veel live te gaan spelen ondersteunt dat mijn vorige punt nog meer. In veel gevallen speel je live op een vreemd drumstel, waarbij je alleen je eigen bekkens, snare en pedalen gebruikt. Zorg dat die in orde zijn, dan heb je het grootste deel van je sound altijd bij je.
Verder, heb je wel eens akoestisch gespeeld of speel je regelmatig akoestisch?