Vragen & Antwoord - Cesar Zuiderwijk

Eens om de zoveel tijd komt er een bekende drummer in dit forum alle vragen beantwoorden.

Berichtdoor Cesar Zuiderwijk op zo 25 jan 2004, 12:56

Vraag Edwin:

Als eerste; gaaf dat ik je vragen mag stellen!

Ik ben op zes-jarige leeftijd begonnen met drummen. Later ben ik ook gaan drummen bij een drumband (tegenwoordig niet meer, trouwens). Daar heb ik voornamelijk de techniek van het drummen geleerd (verschillende slagsoorten, roffels, notenschrift et cetera).

Ik kan dus goed op basis van noten spelen en mijn techniek is redelijk ontwikkeld. Maar als ik achter mijn drumstel zit, speel ik nooit op basis van noten en ben ik al helemaal niet bezig met mijn techniek. Ik speel dan puur op gevoel. Ik pak mijn stokken op en begin te drummen. Net als bij auto rijden; dan denk ik ook niet van 'nu moet ik schakelen' en 'nu moet ik spiegels kijken'. Dat doe ik dan gewoon.

Ik ben benieuwd hoe dat bij jou zit. Dus mijn vragen:
- Ik lees geregeld wat over jouw techniek en meestal is dat dan geïllustreerd met noten. Maar wat is jouw basis? Dus teken jij jouw drumpartij vooraf op, of 'speel' je gewoon en ontstaat er een drumpartij?
- Hoe ontstaat een techniek bij jou? Dus hoe ontwikkel jij je 'slag-combinaties' bij ingewikkelde (al dan niet zelf bedachte) figuren? Vogel je dat zelf uit (en zo ja, hoe doe je dat)? Of maak je gebruik van boeken of bekende lesmethodes/etudes?

Ik ben erg benieuwd naar je antwoorden.

Groet,
Edwin.

Antwoord Cesar:

beste Edwin,ik heb leren drummen door goed te luisteren en te kijken en heb nooit les gehad. Wel heb ik veel met de vader van John Engels gepraat over de grote jazzmuzikanten van die tijd.Heel inspirerend. Je speelt natuurlijk maar met twee handen en twee voeten,dus door een beetje nadenken kom je al behoorlijk ver. IK kan niet snel noten lezen en hoef dat gelukkig niet,ik speel bijna nooit met anderen dan de Earring,en laten we eerlijk zijn dat is tamelijk recht voor zijn raap,dus niet vanaf papier. sssssssssssssssssssssssssssssssssssukses Cesar
Cesar Zuiderwijk

Berichtdoor Cesar Zuiderwijk op zo 25 jan 2004, 13:16

Vraag DJ Vamp:

Ten eerste wil ik zeggen dat u het echt uitstekend doet, en ook met de Golden Earring, ik had een keer in Zeeland bijna een Meet & Greet met u gehad, maar daar kwam ik te laat achter daar baal ik nu dus nog steeds van. <_<
Maar goed, mijn vraag: Toen u net begon waar luisterde u vooral naar en wat oefende en speelde u zoal??
Groeten DJ Vamp

Antwoord Cesar:

yo DJ,ik luisterde naar alles wat los en vast zat en vooral wat op de radiowas, radio Luxemburg en Veronica en Caroline.Vooral Beatles en Stones,later vooral Zeppelin Billy Cobham.Rich,EN jazzdrummers van Roach tot Williams en later mensen als Chambers en Phillips,Donati,Bozzio tot Hoglan.Kortom iedereen die lekker speelt,maakt niet uit wat voor muziek,behalve Hoempa Carnaval,niet die in Zuid Amerika natuurlijk.Bovenstaanden zijn vanaf Chambers op Musicstation geweest en dat is eigenlijk nog het meest leerzaam gebleken.Doe je best,groeten Cesar.
Cesar Zuiderwijk

Berichtdoor Cesar Zuiderwijk op zo 25 jan 2004, 13:28

Vraag Robin67:

Gezien je jaren(decennia)lange ervaring: Ben je nog steeds op zoek naar uitdagingen en nieuwe dingen om te oefenen of kun je alles al?
Grtz!

Antwoord Cesar:

Hoi robin,ik geloof niet dat er een muzikant is die kan zeggen dat hij alles kan op zijn instrument.Dat zou in ieder geval een enorme opschepper zijn en niet erg geliefd zijn bij zijn medemuzikanten.De laatste demo van Donati heeft me ertoe gebracht te gaan oefenen op dubbels met de linkervoet,het voelt of je weer naar af bent maar het komt eraan.Ook probeer ik alle ritmepartijen met de linkerhand te spelen,nog genoeg te doen. Groeten Cesar.
Cesar Zuiderwijk

Berichtdoor Cesar Zuiderwijk op zo 25 jan 2004, 13:38

Vraag Defender:

Ha Cesar !

Ook een vraagje van mij. Ik ben een vrouw/meid van 32 jaar, en pas enkele maanden geleden begonnen met drumles.
Ik voel me nu enorm stom dat ik hier niet 33 jaar eerder aan ben begonnen, want ik geniet van elke minuut spelen, en voel me echt helemaal op mijn plekkie achter het drumstel.

Ik weet dat ik nog heeeeeeeeeeeeel veel moet leren, maar weet zeker dat ik hier veel energie en tijd in ga steken, en hoop ooit te kunnen zeggen dat ik een aardig potje drum. (liefst metal)

Mijn vraag aan jou, welke tip der tips kun jij mij geven, of gewoon een goed advies ? Of zeg je liever "Vrouw ! Leuk dat je les neemt, maar ga nu maar weer braaf achter het aanrecht staan, want drummen is mannenwerk" Afbeelding

Antwoord Cesar:

Dag Defender,Jezelf stom vinden is verspilling van kostbare tijd en energie,dus volle kracht vooruit en laat die Kerels een poepie ruiken.Neem een voorbeeld aan dames als Sheila E en Cindy Blackman en veel plezier,groeten Cesar.
Cesar Zuiderwijk

Berichtdoor Cesar Zuiderwijk op zo 25 jan 2004, 13:45

Vraag Robin67:

Há! Ben ik weer
Di's misschien 'n nogal kritische vraag.
Tijdens concerten van jullie heb ik me vaak afgevraagd waarom 't geluid zo enorm hard staat, ook bij unplugged concerten. Veelal kon ik zang en gitaarriffjes niet meer onderscheiden, details waren weg zeg maar. Vinden jullie dat niet jammer?
Nog 'n groet van mij

Antwoord Cesar:

Robin,wij zitten zelf acgter het geluid dus is moeilijk het volume in de zaal te horen.We houden zelf wel van wat power en hebben de indruk dat de mensen het over het algemeen wel mooi vinden.Soms maakt wel uit waar je staat in een zaal en ook wat voor zaal het is,we zullen er op letten.Tot Ziens,Cesar.
Cesar Zuiderwijk

Berichtdoor Cesar Zuiderwijk op zo 25 jan 2004, 13:56

Vraag Thomas:

Cesar, allereerst al mn dank dat u hier komt en onze vragen wilt beantwoorden. . ! Ik ben, in tegenstelling tot de meeste leeftijdsgenoten die liever naar oorverdovende ritme/dynamiek/melodie te-kort-schietende trance luisteren, onwijze liefhebber van Golden Earring. . mn stamkroeg heet niet voor niks 'Back Home'!

Zoals u vast weet en ziet hier, kijken wij graag op naar mensen als uzelf en andere drumsterren als Dave Weckl, Lars Ullrich, Mike Portnoy, Chad Smith enz. Wij idoliseren ze.

Wie waren in uw jeugd uw drumidolen/-voorbeelden? Wie inspireerde u het meest!

Antwoord Cesar:

Beste Thomas,mijn jeugd speelde zich af in de jaren zestig dan waren je idolen algauw Keith Moon,Ringo Star en Charlie Watts.In nederland was dat John Engels die ik nog steeds als een van de beste spelers van de wereld beschouw en een van de simpathiekste.Iets later werden dat Carmine Appice John Bonham en Buddie Rich op het ogenblik mag ik Virgil Donati graag zien. maar vergeet onze Drumbassadors niet.
Cesar Zuiderwijk

Berichtdoor Cesar Zuiderwijk op wo 28 jan 2004, 17:43

Vraag Murgen:

Omdat we niet veel schelen in leeftijd (ik ben 42 ) durf ik de volgende vraag wel te stellen: in hoeverre heeft leeftijd invloed op je techniek en manier van drummen? Doe jij speciale oefeningen of training om in drumconditie te blijven?

Keep Drumming!

Antwoord Cesar:

Beste Murgen,

ik geloof zelf niet dat leeftijd van enig betekenis is als je al een aantal jaren speelt.
wat je wel merkt op latere leeftijd is dat je goed moet inspelen.
Vooral bij de polsen en vingers kan het weleens mis gaan bij de spieren als je meteen volle kracht vooruit gaat.
Het is natuurlijk ook zo dat je geacht wordt beter te gaan spelen en je krachten beter weet te gebruiken naarmate je langer speelt.
Voor oefenen heb ik geen vast schema.
Ik ga af en toe achter mijn oefendrumstel zitten of achter mijn Roland elektronische kit.
Maar de beste oefening blijft gewoon spelen met de band. Afbeelding
Dus succes en groetjes,

Cesar Afbeelding
Cesar Zuiderwijk

Berichtdoor Cesar Zuiderwijk op wo 28 jan 2004, 17:49

Vraag Animal:

Aardig, ik mag het spits afbijten, of is het, "Age before beauty"??
Hoe het ook zij, hierbij mijn vraag.
Beste Cesar, veel bezoekers op dit forum hebben met veel plezier en bewondering gekeken naar je optreden bij Kopspijkers.
Hierna zijn vragen gesteld over hoe nu de shuffle op de snare gespeeld dient te worden, zelfs oude SWK's uit 1978 zijn gescand en op het forum gezet (zie dit topic http://www.drumforum.nl/index.php?showtopic=322&st=30).
Uiteindelijk zijn we gekomen tot drie keuze mogelijkheden, waarbij we eigenlijk moeten concluderen dat alléén "de enige echte" het juiste antwoord cq. oplossing kan geven. De drie keuze mogelijkheden waren:
1) Hij slaat de zachte noten met rechts en het accent alléén met links
2) Hij slaat alle zachte noten met rechts en het accent met links, dus exact tegelijkertijd met een zachte noot met rechts.(wat ik dus niet logisch vind)
3) Hij slaat alle zachte noten met rechts en het accent met links een fractie na de tel (flam).
Bij deze het verzoek ons niet langer in spanning te laten zitten en de oplossing van dit mysterie te onthullen, opdat door nog vele generaties na ons "Radar Love" op de juiste wijze gespeeld kan worden.
Bij voorbaat dank.

Antwoord Cesar:

grr animal,

Het antwoord is B.
De rechterhand shuffelt constant door.
Het is de moeilijkste manier van spelen vooral omdat we Radar love veel sneller spelen dan op de plaat.
Tot groot ongenoegen van George Afbeelding die het bijna niet bij kan benen, maar hij moet wel Afbeelding
Dankzij de Chapin - Moeller methode kun je dit een aardig tijdje volhouden.
Succes ermee,

Cesar
Cesar Zuiderwijk

Berichtdoor Cesar Zuiderwijk op wo 28 jan 2004, 17:54

Vraag Robin67:

Hoi Cesar! Hartstikke leuk dat je hieraan mee wilt doen.
Heb je, terugkijkend op je carrière, ook dingen die je absoluut anders zou doen (of juist nìet) als je de kans zou krijgen 't nog 'ns mee te maken?
Succes verder, en ik hoop dat je net zo lang door blijft gaan als dhr. Chapin.

Antwoord Cesar:

beste Robin,

Ik houd niet zo van terugkijken, daar hebben we het veel te druk voor , en veel te veel lol met de band. Afbeelding
Alleen die gifgroene Pearl masterworks viel niet helemaal in de smaak bij een hoop mensen Afbeelding , alhoewel ik hem zelf heel mooi vond Afbeelding
Gezien het aantal zonnebrillen afneemt onder het publiek, denk ik dat de goudglitter set die ik nu gebruik beter ligt.
Dus het vizier op de toekomst en groetjes,

Cesar
Cesar Zuiderwijk

Berichtdoor Cesar Zuiderwijk op wo 28 jan 2004, 18:01

Vraag Frank:

Beste Cesar.

Wat was uw eerste drumstel ( en met welke bekkens) en wat gebruikt u nu?
Verder nog veel succes.

GrTjS Frank. Afbeelding

Antwoord Cesar:

yo frank Afbeelding

Mijn eerste drumstel, was zelfgebouwd van augurkenblikken en zeepkisten Afbeelding met als bekkens de deksels van de wastobben.
Mijn eerste échte drumstel was een duits merk namelijk: Trixon.
De bekkens waren Zildjians, en dat zijn ze ook altijd gebleven.
Mijn 2e drumstel was een Ludwig, net zo een als waar Ringo Starr op speelde.
daarna kwam een Fibes, daarna een Pearl en dat is al zo'n 25 jaar zo. Afbeelding
Tot volle tevredenheid : PEARL EN ZILDJIAN FOR EVER!
Groetjes,

Cesar
Cesar Zuiderwijk

Berichtdoor Cesar Zuiderwijk op wo 28 jan 2004, 18:13

Vraag Drumkruk:

Hallo Cesar

hierbij mijn vraag:
vind je het terecht dat Hans Eijkenaar steeds boven je blijft in de slagwerkkrant poll bij Drummers Benelux?

trouwens gefeliciteerd met het opklimmen van de 5de naar de 2de plaats in Drummer Benelux.

En kan je niet een keer een clinic geven voor de leden van drumforum.nl?

Groeten Drumkruk!

Antwoord Cesar:

Beste drumkruk,

Deze vraag ga ik even voor zitten Afbeelding
Polls zijn niet waar het om draait, muziek is dan ook geen wedstrijd.
Er zijn zoveel goeie drummers en vaak gaat het om de drummers die in de populairste bands spelen of het meest op tv zijn.
Ik zou zelf zo 10 á 12 nederlandse drummers kunnen noemen die ik allemaal als vriend beschouw die ik wel op nummer 1 zou willen zetten.
Ik speel voor het plezier en het is zeker geen doel om hoog in een poll te eindigen.
All the best,

Cesar Afbeelding
Cesar Zuiderwijk

Berichtdoor Cesar Zuiderwijk op wo 28 jan 2004, 18:26

Vraag Arnold:

Hallo Cesar,

Allereerst: harstikke leuk dat je hier vragen wilt komen beantwoorden. Welkom!

Mijn vraag is: naar welke (Nederlandse en buitenlandse) drummers kijk en luister jij met bewondering en/of plezier???

Groet,
Arnold...

Antwoord Cesar:

Beste Arnold,

Daar gaan we dan, in nederland heb ik enorme bewondering voor : John Engels, Lucas v. Merwijk, Ton Dijkman, Hans Eijkenaar, Fred v. Vloten, Marcel Serierse, Rene Cremers en Wim de Vries, en niet te vergeten Pierre v. der Linden.
Er zijn er nog veel meer, en vergeet al die jonkies niet die eraan komen. Afbeelding \
In het buitenland denk ik al snel aan: Dennis Chambers, Terry Bozzio, en natuurlijk de heren Donati en Chapin.
Maar laten we eerlijk zijn, in elke goeie band speelt een goeie drummer, even Chad Smith vergeten Afbeelding
De laatste drumvideo die ik bekeken heb, is van John Blackman, daar was ik ook behoorlijk van onder de indruk.
Greotjes,

Cesar Afbeelding
Cesar Zuiderwijk

Berichtdoor Cesar Zuiderwijk op wo 28 jan 2004, 18:31

Vraag Scchj:

cesar,

ik zou graag willen weten hoe je nou je stokjes in de rondte draait?

groeten henk-jan

Antwoord Cesar:

beste scchj,

OEFENEN OEFENEN OEFENEN tot je er gek van wordt, gewoon je stok beetpakken en tussen je vingers laten bewegen.
UREN UREN UREN, en op 'n gegeven moment zul je wel zien dat er wat gebeurt Afbeelding
Succes,

Cesar ( OEFENEN!) Afbeelding
Cesar Zuiderwijk

Berichtdoor Cesar Zuiderwijk op wo 28 jan 2004, 18:35

Vraag Robin67:

Hé... ik hier?
Di's m'n tweede post hier, weet nu ff niet of ik moet groeten...
Cesar, uit interviews heb ik begrepen dat je het drummen vooral zelf hebt geleerd, eigen leraar zeg maar. Kun je aangeven wat voor methode je daarvoor hebt gebruikt/ontwikkeld, of was 't vooral drummen in bands?
Thnx!

Antwoord Cesar:

Beste Robin,

Drummen is net als leren lopen, steeds een stapje erbij.
Of als dammen, de spelregels zijn supersimpel, maar wil je goed worden dan moet je nadenken over je volgende zet.
En ik zou pas in een band gaan spelen als je een goeie ondergrond hebt.
Eerst al je tijd steken in oefen oefenen oefenen!
All the best,

Cesar Afbeelding
Cesar Zuiderwijk

Berichtdoor drummertje96 op za 02 mei 2009, 23:06

een beetje laat maar ik heb eigenlijk ook nog een vraag..
beste cesar! ik ben naar uw voorstelling geweest van slagdroom. dat was egt super vet!!! maar ik kreeg de drumstokken niet die u met uw machine schoot. ik heb bij het eind nog bij het podium op u gewacht voor een handtekening maar u was al weg. helaas....... maar mijn vraag is: hoe komt u aan zoveel inspiratie voor liedjes en hoe kom je in een leuke band want ik wil graag in een band maar ik ken geen mensen die dat willen of een instrument bespelen.

veel plezier nog met drummen :P
drummertje96

Berichtdoor Joep op zo 03 mei 2009, 00:59

Dat moet een record zijn. Een topic kicken na 5 jaar en 3 maanden! :lol:
Witte Sonor Hilite Exclusive.
Zoek witte Sonor Hilite 15" tom en 12"x5" snare.
Joep

Keer terug naar VIP