Ultra-tones lidwish silent drumming systemDeze Hawaaïaanse
vinding is geboren uit het zoeken naar een stille drummethode zonder de trommels of bekkens te moeten dempen.

Een set bestaat uit twee stokken van een kunststof pijpje, afgezet met rubberen of latex uiteinden. De stokken zijn een fractie dunner dan 7A stokken en zijn licht te noemen. Een plastic stokje aan de uiteinden van de stokken doet dienst als tip. De lengte van de tip is variabel en in te stellen naar wens; een langere tip zal zachter klinken, een kortere tip "minder zacht".
Er zitten nog twee schuimen 'kapjes' voor op de stokken en het echt nagenoeg geruisloos te maken, maar je krijgt nu ook 0 feedback van de stok en je verliest elk gevoel van contact met je instrument. Ik begrepen van de fabrikant dat ze deze ook niet meer meeleveren, maar hiervoor in plaats krijg je een reserve setje tips.
De klopper is een soort witte fiberachtige stevige stok, met een goed voelende beater. Op de beater zit een stukje klitteband waaraan je een van de drie meegeleverde klopper-dempers kunt kleven, of een combinatie uit die drie.
De dunste schijf lijkt van een wat dichtere schuim te zijn; de middelmaat is weliswaar dikker, maar minder dicht van structuur; de dikste variant is verreweg het dikst, maar ook weer van een lage dichtheid materiaal.
De uitwerking van dit 'drumsysteem' mijns inziens is dat drummers het proberen te gebruiken als een vervanger voor rods of andere stille drummethodes die in de performance toe te passen zijn.
Ik zal deze twee zaken even scheiden en mijn bevindingen voor beide toepassingen uiteen zetten.
zachter spelen / alternatief rodsHet zachter spelen blijkt een sicuur iets, wil je de toepassing goed krijgen. Met de tips op de vellen gaat alles in weze prima. Je hoort duidelijk wat je doet, en tegelijkertijd blijft het volume zeer laag., Ondanks de lichte aanslag merk ik toch dat de snares van de snaredrum gewoon reageren (niet te strak zetten).
Het bespelen van de hi-hat is echter een andere kwestie: met de tips is er amper geluid waarneembaar, en zodra ik met de hals de hat raak is het in principe weer te hard.
"Riden" met deze stokken gaat overigens weer prima. Een nadeel dat ik zelf ervaar met diverse rods is dat elke ride aanslag anders klinkt dan de vorige. Met de Lidwish stokken krijg je telkens dezelfde heldere, maar zachte hit.
De bel aanslaan met de hals gaat eveneens prima, ware het niet dat eigenlijk ook hier weer het volumeverschil tussen tip en hals té groot is. Er zou voor het mooie een betere balans in moeten zitten door bijvoorbeeld een lzachter materiaal in de hals te gebruiken.
Het licht in mijn ogen een beetje aan de muziek stijl, maar er even van uitgaand dat spelen op een derglijk laag volume eem kwestie is van "we zijn behang" of zoals sommigen referen naar "liftmuziek", is er volgens mij vrij goed mee te werken als de situatie dit vereist. Ik heb het 2 keer meegemaakt dat spelen met lichte wirebrushes in een restaurant al boze blikken van de eigenaar veroorzaakte als ik het ook maar durfde te wagen de snaren geluid te laten maken. In die -ik zou haast zeggen- extreme gevallen hadden deze stokken absoluut uitkomst geboden.
stil oefenenKun je zonder overlast repeteren?
Ik denk in een niet-geïsoleerde garage of schuur denk ik wel.
Met name de klopper blijkt een perfect werkend iets! De dynamiek in je bass-spel blijft prima behouden, alsook de feedback in je voet. Dit is vind ik zelf toch wel van groot belang: je moet het gevoel behouden.
De klopper laat zich net zo makkelijk plaatsen als een 'echte'. Je plakt er eenvoudig een of meerdere demppads naar wens op en spelen maar.
Als oefenmethode zou dit zeker kunnen werken, als je bedenkt dat het alternatief dempmatten betekend. (of hoge kosten voor isolatie of e-drums) Dempmatten slaan niet prettig, hebben geen rebound en het is een enorm gehannes met de basdrum. Als de bekkens dan ook nog demping nodig hebben, dan wordt ook dat een kostbare zaak en is het slecht voor je bekkens.
Wat kosten de Ultra-tones?De set kost op een paar cent na USD 50.
Dat is met de huidige koers een EUR 37.
Dat is niet heel weinig, maar bedenk dan wel dat een complete set dempmatten met gemak de
100 EUR voorbij gaat en in minder dan 30 seconden ben je klaar met ombouwen.
minpunten- misschien de prijs
- voor de dynamiek en balans een zachtere, of meer flexibelere hals
- het komt allemaal wat home-made over en er moet zeker meer aandacht aan afwerking besteedt worden
pluspunten- de klopper werkt uitstekend!
- complete set
- geen gedoe met ombouwen
- geen lange termijn gevolgen voor je set
Conclusie:Gezien ik persoonlijk voorzien ben van een oefengelegenheid, gebruik ik de stokken tamelijk vaak tijdens bandrepetities. Wanneer 'de gitaristen' al spelend zitten te discussiëren over enge dingen als tabs, mollen, cissen en fissen, overstemt akoestisch drumspel alles. Op die momenten gebruik ik de Lidwish stokken. Zo kan ook de drummer deelnemen in dat stadium van repetities

Ik denk dat de set als compelte toepassing verschillend ontvangen zal worden door gebruikers. De een zal het helemaal te gek vinden, de ander helemaal niks. Ik moet bekennen dat ik in het begin nogal sceptisch was en ze naarmate ik ze meer ben ga gebruiken er steeds meer waardering voor heb. Ik vind het in elk geval een goede gooi naar een alternatief voor 'stil drummen' met huidige, bekende producten!